Simple Ethnography
(Prosta etnografia)
Obserwuj i rejestruj rzeczywiste zachowania użytkowników w terenie (75 min do 7 godz.)
Przyszłość jest teraz, tylko nierówno rozłożona.
– William Gibson
Co daje nam ta struktura? Pomaga odnaleźć nowatorskie podejście do pracy oraz pokonać wyzwania, z którymi mierzą się uczestnicy. Dzieję się to dzięki poznaniu i zrozumieniu tego, co robią osoby na froncie – często są to koledzy z pracy działający na „pierwszej linii” lub użytkownik końcowy korzystający z ich produktu lub serwisu. Uczestnicy otwierają się na zmiany i innowacje, widząc, co ludzie naprawdę robią i czują w trakcie tworzenia, dostarczania lub używania ich produktu, usługi czy oferty. Obserwacje i doświadczenia mogą zachęcić uczestników do poprawy wydajności i przyspieszenia rozwoju istniejącego już produktu lub usługi. Zebrane obserwacje mogą ułatwić wykrycie ważnych wzorców.
Pięć elementów struktury (Minimalne ramy)
1. Zaproszenie uczestników
- Poproś uczestników, aby po cichu obserwowali osoby z doświadczeniem, a następnie kontynuowali wywiady, aby uzyskać więcej informacji.
2. Zaaranżowanie przestrzeni i potrzebne materiały
- W znajomym lokalnym otoczeniu (okolica, zakład pracy, organizacja klienta) z dogodnie zaaranżowaną przestrzenią dla dzielenia się odkryciami, zdjęciami i materiałami wideo.
- Zapewnij notatnik, kamerę (lub smartfon) oraz upewnij się, że masz zgodę na nagrywanie uczestników.
3. Aktywność uczestników
- Wszyscy członkowie grupy pracujący nad wyzwaniem/problemem uczestniczą jako etnografowie.
- Wszyscy mają jednakową możliwość wniesienia swojego wkładu.
4. Podział na grupy
- Pojedynczo lub w dwójkach, obserwując wybrane miejsca i sytuacje.
- Całą grupą podczas podsumowania
5. Instrukcja „krok po kroku” i ramy czasowe
- Wyjaśnij problem i aktualne zrozumienie sytuacji. Czas: 5 min
- Zidentyfikuj miejsca do obserwowania i ludzi do śledzenia, którzy w pogłębiony sposób ukażą doświadczenia użytkowników. Czas: 5 min.
- Poproś uczestników, aby udali się w wybrane miejsca i obserwowali bez wchodzenia w interakcje, rejestrując szczegóły i refleksje. Czas: 10-180 min
- Poproś uczestników o wybranie tych zachowań, spośród zaobserwowanych, które rozwiązują problem w nowatorski sposób (zarówno w całości, jak i w części). Odnieś się do tych rozwiązań, pytając osoby obserwowane, co czuły i robiły, gdy wdrażały swoje rozwiązania. Czas: 20-180 min
- Zbierz się ponownie w grupie etnografów i użyj struktury 1-2-4-All do porównania notatek i odnalezienia powtarzających się obserwacji lub wyjątkowych rozwiązań. Czas: 15 min
- Zbierz obserwacje i historie, które podkreślają potrzeby i szanse. Czas: 10-20 min
- Dodawaj kolejne obserwacje do burzy mózgów, a także pomysły na prototypy nowych zachowań. Czas: 10 min
- Powtarzaj wszystkie kroki, dopóki grupa nie poczuje, że wypracowała wyjątkowo silne nowe podejście do rozwiązania problemu.
Co można zyskać?
- Pozwolić, aby ukryte procedury i praktyki ujrzały światło dzienne i zostały upowszechnione.
- Zidentyfikować podstawowe potrzeby i innowacyjne rozwiązania.
- Ujawnić przemilczaną i ukrytą wiedzę, która nie wybrzmiewa podczas pytania użytkowników o potrzeby (np. w przypadku grup fokusowych).
- Okazać szacunek i zaufanie, obserwując, naśladując i przeprowadzając wywiady z ludźmi pracującymi na „pierwszej linii”.
Podpowiedzi dla prowadzącego
- Unikaj zbyt pochopnego wyciągania wniosków, powierzchownego nadawania znaczenia temu, co obserwujesz, i zbyt szybkiej interpretacji.
- Przygotuj się na powtórzenie kroków, dopóki członkowie grupy podstawowej nie uznają, że mają wyjątkowo potężne nowe narzędzie do wypróbowania.
- Pamiętaj, że najlepsze wnioski biorą się z niepozornych, często pomijanych szczegółów.
- Skoncentruj się na wewnętrznych cechach; ignoruj hierarchię fizyczną, jak i potencjalne ograniczenia technologiczne.
- Szukaj tego, co jest nieregularne, intymne i bezpretensjonalne.
- Nie przejmuj się dwuznacznością.
- Nie ignoruj tego, co jest niedoskonałe, prymitywne lub nietrwałe. Odejście od normy może przynieść pozytywne efekty.
- Powtórz Simple Ethnography po wdrożeniu któregoś z nowych podejść/rozwiązań.
Modyfikacje struktury
- Użyj wzorca wspomagającego opowiadanie historii (np. monomitu), aby uporządkować obserwacje.
- Poproś uczestników, aby narysowali lub zbudowali fizyczny model wyzwania (przygotuj się na zaskoczenie głębszymi spostrzeżeniami, jakie dają metody niewerbalne).
- W obserwacjach uwzględnij klientów (np. poproś ich o zarejestrowanie własnych zachowań i udostępnienie grupie zdjęć lub filmów).
Przykłady zastosowań
- Aby przedstawiciele handlowi mogli dowiedzieć się, w jaki sposób niektórzy z ich współpracowników osiągają lepsze wyniki bez dodatkowych środków lub uprawnień.
- Aby zrozumieć, w jaki sposób niektórzy pracownicy ochrony zdrowia są w stanie zaspokoić niezbędne potrzeby pacjentów.
- Aby zrozumieć, dlaczego pacjenci wychodzą ze szpitalnych pokojów obserwacji (izolatek) pomimo wielokrotnych ostrzeżeń.
- Aby wymyślić, jak zmniejszyć liczbę upadków pacjentów w szpitalach.
- Aby zrozumieć różnice pomiędzy skutecznymi i nieefektywnymi spotkaniami.
Źródło
Liberating Structures opracowane przez Henriego Lipmanowicza i Keitha McCandlessa. Zainspirowane Chrisem McCarthym i etnografami z „Innovation Learning Network”.
Materiały dodatkowe
Poniżej: Cicha obserwacja i nagrywanie interakcji w szpitalu w Montanie