Social Network Webbing
(Budowanie sieci społecznej)
Zbuduj nieformalne relacje i zdecyduj, jak wzmocnić sieć kontaktów, aby osiągnąć cel (60 min)
Nic nie ewoluuje ani nie przetrwa samo. Życie ewoluuje poprzez relacje i sieci kontaktów… zmontowane od podstaw w oparciu o proste zasady organizacji i komunikacji.
– Kevin Kelly
Co daje nam ta struktura? W szybki sposób unaocznia całej grupie, jaki potencjał drzemie w ich istniejącej sieci relacji i jakie kroki należy podjąć, aby wykorzystać te zasoby. Struktura ułatwia nawiązywanie nowych znajomości i umacnianie tych już istniejących. Podejście angażujące sprawia, że sieć kontaktów jest dostępna i czytelna dla wszystkich jednocześnie. Zachęca uczestników do samodzielnego budowania potężnych sieci kontaktów zamiast relacji opartych na strukturze hierarchicznej. Nieformalne lub luźne kontakty – nawet ze znajomymi twoich znajomych – mogą okazać się istotne i mieć ogromny wpływ na rozwój, bez szczególnego planowania i inwestowania.
Pięć elementów struktury (Minimalne ramy)
1. Zaproszenie uczestników
- Zaproś członków grupy mającej wspólny cel, aby stworzyli mapę swoich kontaktów i zdecydowali, jak ją rozwinąć i wzmocnić.
- Poproś ich, aby wymienili osoby, z którymi obecnie pracują, oraz te, które chcieliby uwzględnić w przyszłości (osoby o mocy sprawczej lub wiedzy fachowej, których potrzebują, aby osiągnąć swój cel).
- Zaproś ich do budowania sieci kontaktów, aby zrobili postęp w realizacji celu.
2. Zaaranżowanie przestrzeni i potrzebne materiały
- Długa ściana wyklejona papierem, po którym można pisać.
- Karteczki samoprzylepne (5×5 cm) w co najmniej ośmiu kolorach
- Czarne flamastry (np. Sharpies)
3. Aktywność uczestników
- Wszyscy zaangażowani w podstawowy zespół roboczy lub planistyczny mogą uczestniczyć.
- Wszyscy mają jednakowe szanse na wniesienie swojego wkładu.
4. Podział na grupy
- Struktura 1-2-4-All do wygenerowania nazw wszystkich grup zaangażowanych w cel.
- Wszyscy współpracują nad znalezieniem nazwisk osób w sieci i zbudowaniem mapy.
5. Instrukcja „krok po kroku” i ramy czasowe
- Stwórz legendę wszystkich grup w sieci kontaktów, potrzebnych do realizacji celu, i przypisz każdej grupie kolor karteczki lub symbol. Czas: 5 min
- Każdy członek grupy pisze swoje imię na karteczce. Poproś o przyklejenie karteczek z imionami w centralnej części ściany przy danej grupie. Czas: 5 min
- Zapytaj wszystkich członków kluczowych grup: „Jakie znacie inne osoby aktywne w tej dziedzinie?”. Poproś uczestników o wpisanie nazwisk na karteczki. Następnie poproś o rozmieszczenie karteczek z nazwiskami, bazując na stopniu znajomości danej osoby (stopień 1 – znam tę osobę, stopień 2 – osoba, którą znam, zna tę osobę, itd.) z członkiem kluczowej grupy. Czas: 10 min
- Zapytaj wszystkich członków kluczowych grup: „Kogo jeszcze chciałbyś uwzględnić w tej pracy?”. Zaproś uczestników do burzy mózgów i wypisania kolejnych osób, które chcieliby uwzględnić. Poproś o stworzenie karteczkowej mapy z główną i peryferyjną strukturą (odzwierciedlającą faktyczną i pożądaną lokalizację uczestników). Osoby w tej grupie mogą być znajomymi znajomych. W miarę rozrostu mapy sieci kontaktów, mogą być potrzebne nowe kategorie legendy i kolory karteczek. Czas: 10 min
- Poproś grupę o spojrzenie z dystansu i zapytaj: „Kto zna kogo? Kto ma wpływy i wiedzę fachową? Kto może zahamować postęp? Kto może przyspieszyć postęp?” Poproś o zilustrowanie odpowiedzi łączącymi liniami. Czas: 15 min
- Poproś grupę, aby opracowała strategie: 1) zapraszania, przyciągania i „wplatania” nowych osób w ich pracę, 2) obchodzenia blokad oraz 3) pobudzania postępu. Czas: 10 min
Co można zyskać?
- Uchwycić nieformalne kontakty, które mają pośredni, acz silny wpływ na zachowania i rezultaty.
- Rozpowszechnić wiedzę i innowację na dużą skalę, wykraczając poza granice – w obrębie organizacji i poza nią.
- Rozwinąć indywidualne poczucie odpowiedzialności i przywództwa w zakresie zmian.
- Pomóc zobaczyć połączenia i „martwe punkty”.
- Pomóc w samoorganizacji i budowaniu grup bardziej odpornych i zdolnych do niepoddawania się zakłóceniom.
- Wygenerować pozytywne nastawienie do ewentualnej zmiany.
- Działać bez dużych budżetów i obszernego planowania dzięki nieformalnym sieciom społecznościowym i zapraszaniu innych do współpracy.
Podpowiedzi dla prowadzącego
- Poproś grupę, aby zaczęła od opracowania sieci kontaktów mających moc sprawczą. Następnie niech grupa uzupełni sieć nazwiskami osób, które mogą wygenerować pomysły i wpłynąć na ich realizację – będą to często znajomi naszych znajomych, z których pomocy można skorzystać.
- Zachęć uczestników do odważnych marzeń i aby rozważyli, kogo chcą dodać do grupy w przyszłości.
- Nie umieszczaj więcej niż 10 funkcji lub odrębnych grup w legendzie: robi się to zbyt mylące!
- Jeśli to możliwe, zapisuj imiona i nazwiska zamiast pozycji/tytułów.
- Podczas łączenia ludzi w sieć, powiedz członkom grupy, aby myśleli na małą skalę (np. pary, małe grupy zainteresowań).
- Dowiedz się więcej od współzałożycielki „Smart Networks”, June Holley, na stronie: www.networkweaver.com (materiał w języku angielskim – przyp. tłum.).
Modyfikacje struktury
- Często wracaj do map: aktualizuj aktualnie zaangażowanych oraz wzorce rozwoju mapy.
- Tworzenie wirtualnych map sieci kontaktów pozwala na wizualizowanie dużej liczby danych i generowanie metryk.
- Połącz sesję Social Network Webbing z dalszymi działaniami, np. używając 15% Solutions, Design StoryBoards, 1-2-4-All.
Przykłady zastosowań
- Zespół szpitalny wykorzystał strukturę w celu zaangażowania wszystkich w zapobieganie rozprzestrzenianiu się infekcji.
- Grupa trenerów Lean wykorzystała strukturę w celu nieformalnego rozpowszechniania umiejętności i metod wśród pracowników pierwszej linii.
- Dla menedżerów średniego szczebla w organizacji finansowej w celu opracowania prototypów i wprowadzenia nowych produktów na wiele rynków
- Dla liderów władz lokalnych w celu wytłumaczenia wpływu przepisów na codzienną pracę w różnych środowiskach
- W celu poszerzenia zasięgu nowej technologii, pierwsi użytkownicy przeanalizowali swoją sieć kontaktów, aby zidentyfikować kolejnych potencjalnych użytkowników.
Źródło
Liberating Structures opracowane przez Henriego Lipmanowicza i Keitha McCandlessa. Inspirowane pracą June Holley.
Materiały dodatkowe
Poniżej: Materiały prezentacyjne, których używamy do przedstawienia Social Network Webbing. Materiały zawierają mapę relacji stworzoną w celu poprawy bezpieczeństwa.
Powyżej: Zespół rozpoczynający pracę nad swoją mapą kontaktów. Warsztaty w Austin, Texas