Discovery & Action Dialogue, DAD
(Odkrywanie i działanie poprzez rozmowę)
Odkryj, wymyśl i uwolnij oddolne rozwiązania powtarzających się problemów (25-70 min)
Na razie żyj pytaniami, być może kiedyś, pewnego dnia, stopniowo, sam tego nie dostrzegając, zaczniesz żyć odpowiedziami.
– Rainer Maria Rilke
Co daje nam ta struktura? Pozwala grupie lub społeczności w łatwy sposób wydobyć na światło dzienne najlepsze praktyki i zachowania stosowane przez poszczególne jednostki (mające takie same możliwości i mierzące się z tymi samymi ograniczeniami), na które reszta osób nie wpadła. Tego typu rozwiązania nazywamy Pozytywnymi odstępstwami (ang. positive deviant) zachowań i praktyk. DAD umożliwia ludziom w grupie, oddziale czy społeczności odkryć samemu własne praktyki Pozytywnych odstępstw, tworzy także korzystne środowisko dla stymulowania kreatywności przy tworzeniu nowych i bardziej efektywnych praktyk w miejscach, w których uczestnicy czują się bezpiecznie. Opór wobec zmian maleje, gdy uczestnicy mogą swobodnie wybierać te praktyki, które przyjmą i wypróbują, oraz sami decydować, którym problemom stawią czoła. DAD umożliwia osiągnięcie poczucia własności za rozwiązania poprzez generowanie ich bezpośrednio na „pierwszej linii”.
Pięć elementów struktury (Minimalne ramy)
1. Zaproszenie uczestników
- Zaproś ludzi do odkrywania przemilczanych lub ukrytych rozwiązań wspólnego problemu, które zostały wypracowane przez poszczególne jednostki w ich grupie roboczej, zespole czy społeczności. Zachęć wszystkich zainteresowanych rozwiązaniem problemu do dołączenia do małej grupy i wzięcia udziału w DAD. W grupie zadaj siedem pytań pogłębiających:
- Skąd wiesz, że problem X występuje?
- Jak efektywnie kontrybuujesz do rozwiązania tego problemu?
- Co za każdym razem powstrzymuje cię od podejmowania tych lub innych właściwych akcji?
- Czy znasz kogoś, komu regularnie udaje się rozwiązywać problem X i pokonywać bariery tworzone przez ten problem? Jakie zachowania i praktyki umożliwiają tej osobie odnosić sukces?
- Czy masz jakieś pomysły?
- Co musi być zrobione, żeby to się zadziało? Czy są jacyś ochotnicy?
- Kto jeszcze musi być uwzględniony?
2. Zaaranżowanie przestrzeni i potrzebne materiały
- DAD odbywa się w lokalizacji dobrze znanej uczestnikom.
- Grupy mogą stać lub siedzieć przy jednym stole.
- Papier, flipcharty lub projektor i właściwe oprogramowanie w celu utrwalenia spostrzeżeń i pomysłów
3. Aktywność uczestników
- Facylitator przedstawia pytania.
- Wszyscy, którzy są w pobliżu, mogą uczestniczyć.
- Wszyscy mają jednakową szansę na wniesienie swojego wkładu.
4. Podział na grupy
- Współpracownikiem facylitatora jest skryba, który utrwala wyniki dyskusji.
- Grupy od 5 do 15 osób
- Różnorodność funkcji i doświadczeń będzie dodatkową zaletą.
5. Instrukcja „krok po kroku” i ramy czasowe
- Wyznacz cel inicjatywy, która będzie omawiana, oraz motywację do wykorzystania struktury DAD. Zachęć uczestników do krótkiego przedstawienia się. Czas: 5 min
- Zadaj 7 pytań, jedno po drugim, zgodnie z kolejnością wskazaną w Zaproszeniu. Zaadresuj pytania do całej grupy i daj każdemu szansę do odpowiedzi na każde z nich. Upewnij się, że skryba uchwyci pojawiające się spostrzeżenia i pomysły na działania, najciekawsze mogą pojawiać się w najmniej oczekiwanych momentach. Czas: 15-60 min
- Poproś skrybę o podsumowanie spostrzeżeń, pomysłów na działania i tego, kto jeszcze powinien zostać uwzględniony. Czas: 5 min
Powyżej: Znaczek z kanadyjskiego projektu kontroli zakażeń, w którym powszechnie stosowano DAD
Co można zyskać?
- Zaangażować ludzi z „pierwszej linii” w znajdowanie rozwiązań drażliwych problemów.
- Odkryć przemilczane i ukryte zachowania oraz praktyki, które odbiegają od normy, w pozytywnym tego słowa znaczeniu.
- Pobudzić do znajdowania nowych rozwiązań.
- Inspirować do zachowań pomocnych w rozwiązywaniu złożonych problemów, zamiast do nich zmuszać.
- Wprowadzić trwałe zmiany dzięki bezpośredniemu zaangażowaniu ludzi w proces odkrywania, wymyślania i wprowadzania w życie rozwiązań, które nie są narzucane z góry.
- Rozwiązać lokalne problemy, pobudzając ducha zmian pomiędzy działami.
- Tworzyć relacje pomiędzy ludźmi ze zróżnicowanych stanowisk, funkcji i poziomów, którzy na co dzień nie pracują ze sobą nad rozwiązywaniem problemów.
Podpowiedzi dla prowadzącego
- Drugie pytanie często składa się z dwóch części: jak problem wpływa na jednostkę i jak wpływa na innych. Na przykład: „Co robisz, aby odciąć uchronić siebie przed infekcjami i co robisz, aby zapobiec rozprzestrzenianiu się infekcji?” lub „Co robisz, aby twoi uczniowie byli zaangażowani oraz co robisz, aby samemu być zaangażowanym i nastawionym entuzjastycznie?”.
- Przeprowadzaj DAD w miejscu pracy uczestników, aby zmniejszyć trudności związane z partycypacją.
- Kiedy pojawisz się w miejscu, w którym ma być przeprowadzona sesja DAD, bądź spontaniczny w zachęcaniu ludzi do uczestnictwa.
- Stwórz nieformalną atmosferę, zacznij od zapoznania i podziel się anegdotą, jeśli uznasz to za stosowne.
- Utrzymuj kontakt wzrokowy i siedź z grupą (nie nad grupą czy z dala od niej).
- Mów mniej niż uczestnicy, zachęcaj wszystkich do dzielenia się historiami i „węszenia” za okazjami do podjęcia akcji.
- Zapoznaj się historią użycia DAD „Dramatizing Behavior Change to Stop Infections” w trzecim rozdziale książki The Surprising Power of Liberating Structures: Simple Rules to Unleash A Culture of Innovation (H. Lipmanowicz, K. McCandless).
- Pilnuj się. Zwróć uwagę na to, co jest właściwe a co nie, kiedy w myślach oceniasz uczestników i ich pomysły. Zanim powiesz cokolwiek, policz do dziesięciu i „odpuść” (możliwe, że będziesz musiał poprosić o pomoc skrybę lub znajomego facylitatora, jeśli zauważysz, że jesteś za bardzo zaangażowany).
- Unikaj stwierdzeń takich jak „to dobry pomysł”. Pozostaw przestrzeń uczestnikom, aby dokonywali własnych ocen.
- Zademonstruj autentyczną ciekawość w stosunku do wkładu każdego z uczestników, samemu nie odpowiadając na pytania. Ucz się od ludzi, którzy wykonują pracę.
- Nie przypisuj ani nie odbieraj zadań innym!
- Nie oceniaj się zbyt ostro: rozwinięcie wysokich umiejętności w facylitacji tego typu wymaga dużo praktyki. Zawsze proś skrybę o informację zwrotną.
Modyfikacje struktury
- Zamiast pierwszych trzech pytań, użyj pytań odwrotnych, charakterystycznych dla struktury TRIZ: 1. „Co możesz zrobić, aby upewnić się, że problem X się pogłębi?”, 2. „Czy jest cokolwiek, co robisz, co w jakikolwiek sposób czy w jakiejś formie przypomina którąś z wymienionych przez ciebie praktyk?”, 3. „Co powstrzymuje cię przed zakończeniem tych aktywności?”.
- Wykorzystuj spostrzeżenia i bariery, które wydobywane są na światło dzienne, aby opracowywać scenariusze i scenki do struktury Improv Prototyping. Zorganizuj sesję improwizacyjną.
- Użyj tej samej sekwencji i tego samego typu pytań do nadania struktury rozmowom „jeden na jeden”.
- Przy grupach wirtualnych, używaj funkcji czata, aby udostępniać odpowiedzi na każde z pytań, później wybierz najsilniejsze historie/zachowania/akcje, które powinny zostać wypowiedziane na forum grupy.
Przykłady zastosowań
- W celu zapobiegnięcia szkód zadanych pacjentowi z powodu naruszeń bezpieczeństwa (np. zabieg operacyjny złej strony ciała, upadki pacjenta, błędy w administrowaniu lekami, zakażenia jatrogenne) z wszechstronnymi grupami (ang. cross-functional). Zobacz film z sesji DAD przeprowadzonej w szpitalu UHN w Toronto, która miała na celu pomóc znaleźć sposoby na zminimalizowanie rozprzestrzeniania się chorób – Discovery and Action Dialogues: https://youtu.be/zonSdYOq4pU (materiał w języku angielskim – przyp. tłum.).
- Do użytku jako narzędzie do gromadzenia danych etnograficznych w ramach projektu badawczego obejmującego wiele lokalizacji
- Do wyeliminowania praktyk powstrzymujących pracowników od pomagania klientom w zmianie nieproduktywnych zachowań
- Do serii lokalnych rozmów, które pomogą członkom społeczności odkryć rozwiązania chronicznego problemu (np. rozrabiające dzieci w klasie; cykl przemocy, którego nie rozwiąże się, karząc przestępców).
- Do badania i prowokowania działań mających na celu budowanie kompetencji zawodowych (np. w szkołach medycznych i domach pomocy społecznej). Zobacz: „Developing Competencies for Physician Education” w trzecim rozdziale książki The Surprising Power of Liberating Structures: Simple Rules to Unleash A Culture of Innovation (H. Lipmanowicz, K. McCandless).
- Do wykorzystania w rozmowie „jeden na jeden”, aby znaleźć podejście do trudnego wyzwania.
Źródło
Liberating Structures opracowane przez Henriego Lipmanowicza i Keitha McCandlessa wraz z grupą coachów pracujących nad powstrzymaniem rozprzestrzeniania się gronkowca złocistego (MRSA) w szpitalach: Sharon Benjamin, Kevin Buck, Lisa Kimball, Curt Lindberg, Jon Lloyd, Mark Munger, Jerry Sternin, Monique Sternin i Margaret Toth. Zainspirowane pracami Jerry’ego i Monique Sternin na temat pozytywnych odstępstw.
Materiały dodatkowe
Poniżej: Materiały z prezentacji pomocnej we wdrożeniu DAD